.
BEYATLI’NIN GÖRÜŞÜ İlk olarak, Peçenek ve Kumanlar devşirildi (Bir konferansı için aldığı notlardaki görüşleri): 1- Biz bu vatana ne zaman gelmişiz? 2- Bu vatanda daha evvel kimler vardı? 3- Gelenler hangi Türk aşîretleridir? 4- Oğuz Türkleri, evvelâ İran’a geldiler. Fakat muazzam bir İran modası Selçuk’un İran’da acemleşmesine sebep oldu. 5- İran’da yerli halk ile müstevli Türkler’in aynı imanda oluşları İran saray an’anesi ve Türkler tarafından daha İran’a inilmeden elde edilmiş İran harsi bunda müessir oldu. O tarihte İran kültürü ve İran edebiyatı. Arap edebiyatını bile tesirinde bırakan bir kemâl merhalesindeydi. 6- Türkler, Müslümanlık tâbirlerinin bile Arapça'sını değil, Acemce'sini kabul ettiler: Resûl yerine peygamber, savm yerine oruç (urûze) salât yerine namaz, vuzü yerine abdest ilh. demeleri böyledir. 7- Fakat Anadolu’ya, Rumeli’ye akan ve buralarda yerleşen Türkler, aynı topraklarda İslavları bile Rumlaştıran, Yunanlaştıran dil ve kültür hakimiyetine rağmen Rumlaşmadılar. Neden? Çünkü dinleri ayrıydı. Türkler kendi din ve milliyetlerini Hıristiyan kavimlerden ve onların dininden çok üstün görüyorlardı. 8- Bu asırlarda Türk hayatına hâkim olan tek kuuvvet gazâ rûhudur. Gazû, Müslümanlakı uğruna Türk’ün de kılıca sarılmasıdır. Hasılı, İslâm dini, bizim yeni vatan topraklarında hem Türk kalmamızı, hem de her çizgisiyle milli ve Müslüman bir güzel sanatlar dünyası yaratmamızı temin etmiştir. 9- Ertuğrul Gazi’den başlayarak, ilk Osmanlı bey ve padişahlarının, asırlarca hep gazi oluşları: diğer büyük serdar ve seraskerlerin gazilikleri, bizim Osmanlı fetihlerimizin en esaslı çizgisidir. Gazâ rûhu ve gazilik ünvânı, bizde Mustafa Kemal Paşa’ya kadar, aynı zihniyetle devam etmiştir. 10- Yeni vatanda yaptığımız en iyi işlerden biri bu vatanda bütün dekorlarıyla Türk olan büyük şehirler, kasabalar ve köyler kurup yerleşmemizdir. Bir diğeri, her ne pahasına olursa olsun, İstanbul’u alarak Anadolu ve Rumeli’yi yekpâre bu vatan haline koymamızdır. 11- Bu nasıl mümkün olmuştur? Anadolu’da ve Rumeli’de bunları o kadar salâbetle mümkün kılan siyasi ve içtimai vaziyetler nelerdi? İlk Osmanlı padişahlarının bu siyasi ve içtimai vaziyetten en iyi şekilde istifade etmelerini temin eden sır nedir? 12- 1261’de bir sabah, Lâtinler, İstanbul’da Kuman’ların Türk nâralarıyla uyandılar: Mihal Poleologos, İstanbul’a girdi. Demek ki, bu tarihte Paleolog ordusunun en mühim unsuru Kuman’lardı. Bizans müverrihi Niktas Honyatis yazıyor: “1097’de Birinci Salib Orduları Arnavutluğu yarıp geçtikten sonra Peçenekler’in taarruzuna uğradılar.” 1090’da Peçenekler İstanbul’u muhasara etmişlerdir. Bunu da Anna Komnena yazıyor. Bu kadın müverrih, İmparator Alexie Komnenos’un hemşerisidir. İmparator. Kuman kralını kandırıyor ve Kuman’ların yardımıyla kurtuluyor. Demek ki, Trakya’da Kumanlar vardı. Kumanlar ve Peçenekler kardeş oldukları halde birbirleriyle harb ediyorlar. Ural Dağları’ndan sıra ile gelenler. Bu Peçenekler, Kumanlar, Hıristiyan Oğuzlar ve Vardar Türkleri’dir. 1300 senesinde ise Bizans tarihleri artık Peçenek, Oğuz, Kuman Türklerinden bahsetmiyorlar. Çünkü bunlar Hıristiyanlaşmıştır. 13- Hıristiyanlar kendi dilleriyle ibadet ederler. Arnavutlar, Arnavutça: Sırplar, Sırpça: Rumlar, Rumca... Kamanlar, Sırp ve Bulgar kilisesine, Vardar Türkleri de Rum kilisesine girdiler. Fakat Türkçe konuşuyorlardı. İbadetleri de Türkçe idi. 14- Sene 1356... Süleyman Paşa Rumeli’ye bu tarihte geçti. Demek ki burada Murad Hüdâvendigar, Türk akvamla karşılaştı. 15- Bizim Çubukova Muharebesi’nde Mogollara mağlûp olmamıza rağmen Rumeli’nde kalışımız da bundandır. 16- Çünkü bir kıt’ada askerle değil, milletle durulur. Timurlenk’in fethettiği topraklarda kalamayışının esas sebebi budur. Çünkü başta Anadolu olmak üzere onun zaptettiği yerlerde kendi milleti yoktu. 17- Osmanlı Türkleri, Rumeli’ndeki Türklükten derhal istifade yolunu tuttular. Müslüman olmayan bu Türkleri devşirdiler, yerli ve kuvvetli bir Türk ordusu kurdular. İlk defa Arnavut ve Boşnak devşirilmemiştir. Çünkü ilk devşirme yapılan yerlerde bunlar yoktu. Arnavutluk ve Boşnakların toprakları henüz fethedilmemişti. Hasılı ilk Osmanlı asırlarında devşirme ordusu ekseriyetle Türktür. Teâkup eden asırlarda ise orduda Türkleşmiş ve Müslümanlaşmış Balkan çocukları vardı. Fakat bunlar Osmanlılığa ve Müslümanlığa o kadar inanmışlardı ki, Türkler kadar imanlı savletler yapıyorlardı.
|