Nutya Köyü Efsanesi ve Tarihsel Gerçekler:
OKUYALIM OKUTALIM PAYLAŞIM YAPALIM
Nutya köyü ile ilgili anlatılan din değiştirme efsanesi, tarihsel araştırmalarla çürütülmüştür. Köyün papazının İslam'a geçtiği ve imamlık yaptığı iddiası gerçeği yansıtmamaktadır.
Efsanenin Kökeni ve Yaygınlaşması
Bu efsane, bir seyyah yazarın köy hakkında bilgi edinmek için köy halkıyla görüşmek yerine yolda karşılaştığı bir kişiden aldığı bilgilere dayanmaktadır. Bu kişi, kimliği belirsizdir ve verdiği bilgilerde din değişikliğinden bahsetmektedir. Yazarın bu bilgileri doğrulamadan kitabında yayınlaması, efsanenin yaygınlaşmasına neden olmuştur. Hatta Vikipedi gibi kaynaklarda bile bu yanlış bilgiler yer almaktadır.
Tarihsel Gerçekler
Tarihsel araştırmalar, efsanede bahsedilen din değişikliği olayının yaşanmadığını göstermektedir. 18. yüzyıl piskoposluk listesine göre, bahsedilen isimlere sahip bir piskopos bulunmamaktadır. Ayrıca, İslam'a geçiş yılı olarak belirtilen 1759'da Moglen piskoposu, 1746'dan 1762'ye kadar görevde olan Joachim'dir.
Piskoposluk Merkezi ve Din Değiştirme İddiaları
* yüzyılın ortalarında, piskoposluk merkezi ve çevresindeki halkın din değiştirmesiyle ilgili iddialar ortaya atılmıştır. Özellikle, yerel piskopos İoannou, İoanikiou veya Alexandrou'nun 1759 yılında toplu halde İslam'a geçişi efsanesi yaygınlaşmıştır. Ancak, kayıtlarda böyle bir piskopos ismi geçmemektedir ve bu efsane de tarihsel kanıtlarla desteklenmemektedir.
Nutya Köyü'nün Tarihsel Konumu ve Nüfusu
1720 yılına ait müdevver defterine göre, Nutya köyü Gevgeli'ye bağlıydı. 1831 yılı nüfus sayımında ise Yenice-i Vardar Karacaova/Karacaabad'a bağlı bir köy olarak geçmektedir. Köyde Evlad-ı Fatihan kayıtları bulunmaktadır ve karma bir nüfusa sahipti.
Sonuç
Nutya köyü ile ilgili anlatılan din değiştirme efsanesi, tarihsel gerçeklerle örtüşmemektedir. Köyün konumu ve nüfusuyla ilgili bilgiler ise Osmanlı arşiv kayıtlarına dayanmaktadır. Efsanelerin halk arasında yaygın olması ve sözlü gelenek yoluyla aktarılması, tarihsel gerçeklerle karıştırılmasına neden olabilir. Bu nedenle, tarihsel araştırmalarla desteklenen bilgilere itibar etmek önemlidir.
Öneri
Nutya köyü hakkında doğru ve güvenilir bilgilere ulaşmak için, Osmanlı arşiv kayıtları, piskoposluk listeleri ve diğer tarihsel kaynakları incelemek gerekmektedir. Efsanelerin halk arasındaki yaygınlığına rağmen, tarihsel gerçeklerin ortaya çıkarılması ve doğru bilgilerin yaygınlaştırılması önemlidir.
KÖY OSMANLI DÖNEMİNDE SELANİK SANCAĞINA BAĞLI KARACAABAD KAZASI KARACAOVA BÖLGESİNİN NUTYA KÖYÜ
Hüsnü Yazıcı
Tarihsel Gerçekler ve Halk Efsaneleri Ayrılmalıdır
Halk arasında anlatılan bir efsane, tarihsel belgelerle doğrulanmadığı sürece güvenilir kabul edilemez.
1759 yılında bir piskoposun İslam’a geçtiği ve Larissa’da imam olduğu iddiası, tarihsel kayıtlara dayanmıyor.
2. Piskoposların Kesintisiz Devam Eden Görevi
Moglen Piskoposluğu’nda Joachim’in 1746-1762 yılları arasında kesintisiz olarak görev yaptığı kayıtlıdır.
Eğer 1759’da bir piskoposun din değiştirdiği iddiası doğru olsaydı, bu piskoposun görev süresinde bir kesinti yaşanması gerekirdi. Ancak böyle bir durum yok.
3. Bölgedeki Değişimler Dini Nedenlerden Çok İdari ve Siyasi Olabilir
Piskoposluk merkezinin taşınması, belki de Osmanlı yönetimi altındaki idari değişiklikler nedeniyle gerçekleşmiş olabilir.
Bunun bir toplu din değişimiyle bağlantılı olduğu iddiası desteklenmiyor.
Not, Tarihsel araştırmalar, sürekli devam eden bir süreçtir. Yeni bilgiler ortaya çıktıkça, mevcut bilgiler yeniden değerlendirilir ve yorumlar değişebilir. Toplu din değişimi Yunan ve Osmanlı kayıtlarında yok bireysel din değişimi olmuştur. Bireysel din değişimleri, genellikle resmi kayıtlara geçmeyebilir. Özellikle Osmanlı İmparatorluğu gibi çok dinli toplumlarda, din değiştirenlerin motivasyonları ve süreçleri farklılık gösterebilir.
MahremiyetMahremiyet
PellaNews Logo
aramak
arama sonuçlarını kapat simgesi
- Akış
- Yunanistan
- Kilise
- Politika
- Tarımsal
- Ekonomi
- Sağlık
- Yerel
- Uluslararası
- Yaşam Tarzı - Medya
- Tarifler
- Röportajlar
- Teknoloji - Bilim
- Makale yazımı
- Çevre
- Reklamlar
- Görüşler
- Ön sayfalar
- Fark
- Hava durumu
- Spor
- Seçimler
BİZİ TAKİP EDİN
Telif Hakkı ©2025 PELLA HABERLERİ
Darkpony tarafından oluşturuldu
arama sonuçlarını kapat simgesi
Aridaya
#ETİKETLER
Almopia Piskoposluğu - Kısa tarihçe
Almopia Piskoposluğu - Kısa tarihçe
16 Ocak 2025 - 16:18
PellaNews Ekibi
- Facebook'ta
- bağlantı
- Yorumlar
avrupamedika
xellaçiftliği
Pozar Hamamları
Papalazarou Ioannis, eğitimci-yazar tarafından
(Bölüm 1)
Edessa, Pella ve Almopia Kutsal Metropolitliği, Ekim 2024'ten bu yana, Yunan Kilisesi'nin çok az Metropolitliğine nasip olan bir ayrıcalıkla, sınırları içerisinde, Metropolitimize yardımcı olacak ve Aridaia'da konuşlanacak ikinci bir Piskopos'a sahip olmanın özel sevincini ve onurunu taşımaktadır. "Antik çağlardan günümüze" bir piskoposluk ve piskoposluk merkezi olan Almopia'yı tanıma fırsatı.
Mitolojik dev Almopa'nın ülkesi olan Almopia, Antik Çağ'dan beri bu isimle anılmış, sakinleri ise Almopes adıyla anılmıştır.
MS 10. yüzyılın başlarından itibaren. 11. yüzyılda bölge Samuel Bulgarları tarafından fethedilince Almopia, topraklarında sık sık görülen bu doğa olayı nedeniyle, Slavcada sis, pus anlamına gelen magkla kelimesinden türetilen, sisli yer anlamına gelen Mogleni veya Moglena adını aldı.
11. yüzyıldan beri, coğrafi terim olarak (ta) Moglena, Moglena, Moglena ve (i) Mogleni, aynı zamanda ilk piskoposu Aziz Hilarion'un bulunduğu yerel aynı adlı piskoposluğun bulunduğu kilise bölgesini de nitelemektedir.
1382-1389 yılları arasında Almopia bölgesi Osmanlılar tarafından fethedilince bölgenin ismi Moglena'dan Karadzova'ya değiştirildi. Yeni ismini haklı çıkaracak en olası versiyonlar şunlardır:
a) Türkçe karatza + ova kelimelerinin bileşiminden; karatza = siyah, koyu renkli ve ova = yer, ova; dolayısıyla Karatzova = siyah topraklı yer, siyah topraklı.
b) Bölgenin ilk Osmanlı komutanı Karaca Abat'ın isminden gelmektedir.
Makedonya'nın kurtuluşundan (1912-13) bu yana Yunan Devleti, Slav ve Türk yer adlarını ilk kez Helenleştirme girişiminde bulunmuş ve Karatzova ilinin adını, bölgenin tarihi yerleşim yeri Notia'ya atfen Enotia ili olarak değiştirmiştir.
1927 yılında Resmî Gazete'de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile. HAYIR. 304/21-12-1927, yıl A'da Enotia ilinin adı, eski adı olan Almopia ili olarak değiştirildi.
Almopia dini bölgesinin tarihi, hem bölgenin tarihi "bir zamanlar parlak" Moglen Piskoposluğu sınırları içindeki konumu, hem de bölgede kurulan ve işletilen kutsal manastırlar ve bölgede öne çıkarılan azizler nedeniyle özel bir ilgiye sahiptir.
Moglena veya Moglaina veya Moglaina veya Mogleni terimleri ilk kez coğrafi-idari içerikle 11. yüzyıl Bizans kronikçilerinin metinlerinde ortaya çıkar ve 14. yüzyıla kadar bugünkü Chrysi yerleşiminin bulunduğu yerle, sonraki yüzyıllarda ise Notia yerleşiminin etrafındaki alanla özdeşleştirilen Bizans kale-şehrinin etrafındaki coğrafi alanı ifade eder.
Aynı terim, yaklaşık olarak aynı yüzyılda "Moglana Piskoposluğu" olarak karşımıza çıkmakta olup, eşanlamlı bölgenin dini karakterini göstermektedir.
Bulgar Katili II. Basileios, Bulgar Çarı Samuel'i kesin olarak yenilgiye uğrattıktan sonra (MS 1018), aynı yıl kurtardığı topraklarda bağımsız Ohri Başpiskoposluğu'nu kurdu. Kurşunla damgalanmış mühürleriyle, Moglaina veya Moglena bölgesinde aynı adı taşıyan bir piskoposluk kuruldu ve Orta ve Batı Makedonya bölgesindeki 30 diğer piskoposlukla birlikte Ohrid Başpiskoposluğu'na dahil edildi.
Dokuz asırdır, yani Moglen Piskoposluğunun kuruluş yılından (1018) itibaren, Yunanistan Kilisesi'ne bağlandığı 1928 yılına kadar, unvanında hiçbir değişiklik görülmemiştir. İmparatorluk kuruluş mührü ile formüle edilen orijinal "Moglana Piskoposluğu" unvanı, daha sonraki yüzyıllarda "Moglena Piskoposluğu"na dönüşmüş olup, bu dönem boyunca Ohri Başpiskoposluğu ve Ekümenik Patrikhane'nin tüm nizamnamelerinde yer almaktadır.
Yukarıdaki gözlemlere dayanarak, Moglaina veya Moglena piskoposluğunun kurucusunun, 11. yüzyılın başlarında (1018) Bulgar katili olan ve meşhur mührü bulunan İmparator II. Basileios olduğu sonucuna varıyoruz.
Ohrid Başpiskoposluğu Kuralları'nı takip ettiğimizde iki önemli gerçeği fark ediyoruz: Birincisi, Moglen Piskoposluğu, ilk yüzyıllarda, Ohrid Başpiskoposluğu'nun birincil merkezi olan Kastoria Metropolitliği'ne bir ölçüde bağımlıydı. İkinci olarak, 1660 yılından kısa bir süre sonra Moglen unvanına "ve Moleschon" ifadesi eklenerek "Moglen ve Moleschon Piskoposluğu" olarak tanımlanmış, daha sonraki yıllarda bu unvan "Moglen ve Katranitsis"e dönüştürülmüştür.
"Moleschon" alanı şüphesiz ikinci bir piskoposluğa işaret ediyor; bu piskoposluğun eklenmesi Moglena'nın idari sınırlarında bir değişikliğe yol açıyor. Daha sonra "Moleschon" unvanının "Katranitsa"ya dönüşmesi, Moleschon piskoposluğunun, günümüzdeki Eordaia eyaletiyle özdeşleştiği ve buradaki en önemli yerleşimin, günümüzde Eordaia'nın Pyrgoi'leri olan tarihi Vermion Katranitsa'sı olduğu sonucuna varmamızı sağlıyor.
Görünen o ki, Moglana piskoposluğu kurulduğu ilk yüzyıllarda çok geniş bir dinsel bölgeydi. İmparatorluğun kuruluş mühründe bunun ana hatları açıkça belirtilmiştir: "Ve Moglaina piskoposu bu Moglaina'da ve Prosakos'ta ve Morichovan'da ve Setina'da ve Ostrovon'da ve Zaodrya'da".
Prosakos ve Morichova'nın Almopia'nın kuzeyinde ve Üsküp eyaleti sınırları içinde yer aldığını hesaba katarsak, Setini, Florina'nın doğusunda, merkezi Setina köyü (bugünkü Skopos) olan coğrafi bir alandır, Ostrovos, bugünkü Arnissa'nın alanıdır ve son olarak Zaodrya için iki versiyon vardır: a) coğrafi terim olan Eordaia'nın bir paretimolojisidir b) Aziz Nikanoros'un Başkalaşım Manastırı'nın bulunduğu Grevena'daki Zavorda'yı ifade eder, gördüğünüz gibi çok geniş, büyük bir piskoposluktan bahsediyoruz.
Surlarının ve kalesinin bir kısmı korunan bugünkü Hrisi (Zlatina) köyü, en azından bölgenin Osmanlılar tarafından fethine (1382-1389) kadar Moglen Piskoposluğu'nun merkezi olarak kabul edilir. Osmanlıların yönetimi altına girmesi ve Almopia ovasının fanatik Müslüman kabileler tarafından iskan edilmesiyle birlikte, piskoposluk merkezi, güvenlik nedenleriyle, nispeten uzak ve yarı dağlık Notia kasabasına taşındı.
Osmanlı İmparatorluğu'nun ilk yüzyıllarında, Moglen'in çok az piskoposu hakkında bilgimiz var; bunlar çoğunlukla yabancı kaynaklar aracılığıyla, imparatorluk piskoposluğu için para toplamak amacıyla çoğunlukla Doğu Ortodoks ülkelerindeki kiliselere yaptıkları turlardan anlaşılıyor.
Piskoposların isimleri sorunu, 18. yüzyılın ortalarında, piskoposluk merkezi ve çevresi sakinlerinin ve ayrıca yerel piskopos Ioannou, Ioanikiou veya Alexandrou'nun efsanevi toplu İslam'a geçişinin 1759'da gerçekleşmesiyle daha da keskinleşti. Bu olay, piskoposluğun daha da gelişmesine eşlik etti. Yerel halk geleneğine göre, din değiştiren piskopos Larissa'da imam oldu ve piskoposluk merkezi Notia'dan Eordaia'daki Katranitsa'ya taşındı.
Bu efsane sözlü gelenek yoluyla korunduğu için, tarihsel araştırmalar bunu kısmen çürütmektedir: 18. yüzyıl piskoposluk listesine ve piskoposların ardışıklığına bakıldığında, yukarıda belirtilen isimlere sahip hiçbir piskopos görünmemektedir ve İslam'a geçiş yılı (1759) olarak belirtilen Moglen piskoposu, 1746'dan doğal ölüm yılı olan 1762'ye kadar sürekli olarak piskopos olarak görev yapan Joachim'dir.
1706: Ignatius (Moglena ve Moleschos'lu). 1714: Cebrail.
1725: Parthenios. 1736: Prokhor. 1740: Anthimos.
1746: Joakim (Moglen ve Katranitsis'li).
1762: Alman. 1767: Gideon. 1774: Agathangelos.
1783: Cebrail. 1798: Timoteos. 1824: Neofitos. 1858: Meletios.
1865: Prokopios. 1877: Alman II. 1881: Kallinikos. 1891: Averkios.
1894: İoannikios. 1905: Anthimos. 1908: Hadjiefstathiou Zümrüdü.
1910: Constantius Rousis.
1912: Polykarpos Sakellaropoulos (Moglen ve Florina'lı).
1926: Hrisostomos Kavourides. 1932: Joachim.
1932-1967: Vasileios Papadopoulos (Florina, Almopia ve Eordaia).
1967-2023: Theoklitos Passalis (Florina, Prespa ve Eordaia).
22-10-2023'ten bugüne: Irinaios Laftsis.
Piskoposluğun Ohri tahtına bağımlılığı, 1767 yılında Başpiskoposluğun kaldırılmasına kadar sürdü. O yıldan itibaren Moglen Piskoposluğu, Ekümenik Patrikhane'nin Metropolitliği oldu.
Moglen Piskoposluğunun yeni yönetim altındaki tarihi seyrinde dikkat çeken bir gerçek, artık bir Metropolitliğe yükseltilmiş olması ve Ekümenik Patrikhane Metropolitlikleri sıralamasında 57. sırada yer almasıdır. Ekümenik Taht'a bağımlılık rejimi 1767 yılından 1928 yılına kadar sürdü. Bu yıl, 3615 sayılı Kanunla, "Yeni Topraklar" Metropolitlikleri, Yunanistan Otosefal Kilisesi Kutsal Sinoduna idari olarak bağlandı (Resmi Gazete: 120/11-7-1928, sayı A).
Metropolün 1912 yılına kadarki adı "Moglena ve Katranitsa" idi. Bu yıldan itibaren "Moglen ve Florina Metropolü" ünvanını almıştır. 1943 yılında (Resmi Gazete 324/27-9-1943, sayı A) Yunanistan Kilisesi'nin Tüzüğü'nde 1967 yılına kadar "Florina, Almopia ve Eordaia Metropolü" unvanını taşımaktadır.
1967'den bu yana Almopia dini bölgesi Florina Metropolitliği'nden ayrılarak Edessa ve Pella Metropolitliği'ne eklenmiştir ve iki Metropolitlik bundan sonra şu adlarla anılacaktır: a) Florina Metropolitliği, Florina, Prespa ve Eordaia Metropolitliği ve b) Edessa Metropolitliği, Edessa, Pella ve Almopia Metropolitliği.
Trigakiler
tsitsopoulos
Pavlidis_Atış İstasyonları
AS Pella
gelişim
DEVAMINI OKU
Vangelis Thomas, Edessa'da Meryem Ana'nın Tertemiz Gebeliği'nin kabulü hakkında
28 Mart 2025
Jenny Dentsidou, Pella KAPI'siyle birlikte Panagia Dovra Kutsal Manastırı'na hac ziyaretinde
28 Mart 2025
General Ioannis Papoutsakis ve Kutsal Tutku resepsiyonundaki varlığı
28 Mart 2025
Sakis Adamakis: "Vatandaşlarımızı bu modern ve çevre dostu çabayı desteklemeye çağırıyorum"
28 Mart 2025
Adonis Georgiadis: TikToker paylaşımı vesilesiyle Sismanoglio'ya sürpriz ziyaret
28 Mart 2025
YORUMLAR
Aridaya
#ETİKETLER
Almopia Belediye Meclisinin Olağan Toplantısına Davet: Yeni Yıl Pastasıyla, Sorunlar ve Hedefler
Almopia Belediye Meclisinin Olağan Toplantısına Davet: Yeni Yıl Pastasıyla, Sorunlar ve Hedefler
16 Ocak 2025 - 16:07
Stefanos Mintzas
Almopia Belediye Meclisi, ilgili vatandaşları ve kuruluşları 20 Ocak 2025 Pazartesi günü saat 18:00'de Aridaia belediye mağazasının "Symeon Sotiriadis" salonunda yapılacak olan düzenli toplantısına katılmaya davet ediyor.
Toplantı, Yunan mevzuatının (3852/2010 sayılı Kanun, 4555/2018 sayılı Kanun ve 5043/2023 sayılı Kanun) ilgili hükümlerine uygun olarak gerçekleştirilecek olup, gündemde Almopia Belediyesi'nin örgütlenmesi, yönetimi ve gelişimi ile ilgili 11 konu yer alıyor.
20240515-191539.jpg
Ayrıntılı Gündem Maddeleri:
- Yılbaşı Pastasının Kesilmesi: Belediye Meclisi ve üyeleri için yeni yılın sembolik başlangıcıdır.
- 2025 Yılı Bütçe ve Teknik Programının 1. Reformu: Belediye kaynaklarının rasyonel yönetimine yönelik mali planın gözden geçirilmesi ve değiştirilmesi.
- Spor Tesisleri Kategorilendirmesinin Güncellenmesi: 4479/2017 sayılı Kanuna istinaden daha önce alınan kararın iptali ve çağdaş ihtiyaçlara uygun hale getirilmesi.
- Vergi Uyuşmazlıklarının Uzlaştırılması Komisyonunun Oluşturulması: Vatandaşlar ile Belediye arasında daha iyi bir işbirliğinin sağlanmasına katkı sağlamak amacıyla uyuşmazlıkların çözümü komisyonunun oluşturulması.
- İhale ve Teklif Değerlendirme Komisyonu: Belediye varlıklarının kiralanması veya satışına ilişkin prosedürlerde şeffaflık ve objektifliğin sağlanması.
- Değersiz Eşyaların İmha Komitesi: Eski veya kullanılamaz durumdaki belediye eşyalarının yönetimine ilişkin kararlar almak.
- Hasar Tespit ve Onarım Komisyonu: Öngörülemeyen sivil savunma olaylarının yol açtığı hasarlarla başa çıkmak üzere bir ekibin faaliyete geçirilmesi.
- Gayrimenkul Değerleme Komisyonu: Belediye taşınmazlarının değerlemesi için üyelerin atanması.
- Çalışan Mali Desteği: Teknik servis çalışanlarına fiziksel bir ürün yerine günlük süt sağlanması karşılığında 300 Avro tutarında ödeme yapılmasının onaylanması.
- Kamyon Aracının Kayıttan Silinmesi: Çalışmayan belediye aracının trafikten tamamen çekilmesine ilişkin karar.
- Belediye Mülklerinin Kullanım Hakkı: Theodorakio Kültür Derneği "To Paiko"nun belediye mülklerinin kullanımına ilişkin talebinin incelenmesi.
Toplantı, Belediyenin günlük yaşamını ve işleyişini etkileyen temel konuların görüşülmesi için önemli bir fırsattır. Alınacak kararların idari verimliliği artırması ve yerel toplumun kalkınmasını teşvik etmesi bekleniyor.
Belediye Meclisi Başkanı:
Anestis Dovletis
Katılımınızla toplumun ihtiyaç ve önceliklerine yanıt veren bir Belediyenin oluşumuna katkı sağlıyorsunuz.
DEVAMINI OKU
Neochori'deki "Alexander Ypsilantis ve Kutsal Şirket" tiyatro gösterisi büyük başarı kazandı
24 Mart 2025
Loutra Pozar'da gece kargaşası - Açık havuzlar 25 Mart arifesinde doluyor
24 Mart 2025
Dimitris Evangelidis'in tarihi konuşması: Yunan Devrimi'nin Fransız ve Amerikan Devrimleri ile karşılaştırılması
24 Mart 2025
Aridaia'daki Xenitideion Kültür Merkezi'nde Pontus Dernekleri Toplantısı: Pontus Danslarına Odaklanma
24 Mart 2025
Promachon Dışişleri Bakanlığı'nın gönüllü eylemi: Eski anaokulunun güzelleştirilmesi
23 Mart 2025
Atina Almopia Belediye Başkanı: Bir dizi temas
23 Mart 2025
PellaNews Logo
MHT LogoM.H.T. Sertifika Numarası 232266
Telif Hakkı ©2025 PELLA HABERLERİ
Darkpony tarafından oluşturuldu
https://www.pellanews.gr/episkopi-almopias-syntomi-istoria-tis-166965