Translate

29 Temmuz 2024 Pazartesi

Mübadele konusu

 Mübadele konusuna ilgim ilk olarak 2005 yılında başladı. Dedelerimin 1924 yılında Selanik sancağı Karacaabat kazası Karacaova bölgesinden mübadelede geldiği ve iskan sonucu Bahçeköy'e  köyün  kurucu aileleri  olarak iskan edildikleri yeri onların hatıralarını yaşatmak ve geleceğe kayıt etmek için çalışmalara başladım önce 2008 yılında geldikleri bölgeyi gezerek gördüklerimi anlatmak için sosyal medyada gruplar ve blog sayfaları kurdum daha sonra Osmanlı arşivlerinde çalışarak aile seceremi 1650 li yıllara kadar kayıtlı olarak buldum burda aile lakabının faydası oldu. (Ana vatandan asker ve memur aile olarak gidenlerdeniz mübadelede Ata toprağından yeniden Ana vatana dönüşümüz oluyor ailem ile ilgili bilgi)

Bizans kaynakları kilise kayıtları Osmanlı arşivlerini tarayarak seyyahlar Türk ve yabancı yazarları araştırarak bulduğum bütün yazılı kaynaklardan aldığım bilgileri kitaplar yazarak geleceğe resmi kayıtlı belgeli bilgileri aktardım. Karacaova bölgesi ve Bahçeköy hakkında olabildiğince yazdım yeni kaynak bilgiler bulunursa onlarda paylaşılacak. Bu yazıyı neden paylaşıyorum,  gördüklerim tecrübeler sonucu mübadil torunu kendini tanımadığımdan ifade edemiyor yazılan yanlış   veya duyduğu bilgileri  incelemeden doğru kabul ediyor ve kendini yanlış tanıtıyor  konuları tartıştıklarında cevap vermekte zorlanıyor. Sosyal medyada hemşehri aramakta ama yanındaki komşusuna akrabasına selam vermemekte kardeşi veya bir başka yakını ile konuşmamakta cenazesine düğününe gitmemekte bunları görmüyor  sosyal medya grupların da hemşehri aramakla  klavye başında vaktini geçiriyor öncelik bilgiye ulaşıp kendini ifade etmek. Konumuza dönelim Karacaova bölgesi ve Bahçeköy ile ilgili resmi kayıtlı yazılar tarafımdan tek tek incelenip yazılmıştır dibini bulduk başka kaynak bulamıyoruz. Yeni bir şey bulunduğunda yazmaya devam ederiz.

Bağımsız araştırmacı yazar

Hüsnü Yazıcı

Kültür Bakanlığında kayıtlı Yazar listesindeyim yazdığım kitaplar Dünyanın en büyük kütüphanelerinde mübadele konusunda bilgilerimi almak için Liseler de konuşmacı olarak davetler alıp bilgilendirme yapıyorum Belediyelerin yaptığı seminerlere konuşmacı olarak katılıyorum Üniversitelerden tez hazırlayan öğrenciler veya Öğretim görevlileri konu hakkında bilgilerimi alıp yazarak veya konuşarak paylaşıyorlar en büyük ödül aldığım plaketler.

Not. Mübadele ile ilgili program yapıyoruz sizin ile röportaj yapabilirmiyiz diye ortak tanıdıkla televizyoncular geldiler tabi dedim çekim başlamadan önce sunucu bana burdan giden Rum aileler çok eziyet çekti gittikleri yerde sıkıntı çekmişler Yunanistan dan gelen mübadiller boğazda yalı almışlar en güzel yerlere konmuşlar dedi ben de konuşmanız bitti ise ben konuşayım dedim siz ben den bilgi almaya geldiniz ama farkındamısınız beni yönlendiriyorsunuz sizin istediğiniz gibi konuşma yapmamı istiyorsunuz gelmişken ben size ders vereyim gerçekleri öğrenin mübadele Türkiye Büyük Millet Meclisi ve Yunanistan Krallığı'nın Lozan Antlaşmasına konulan ek madde ile yürürlüğe girmiştir iki tarafın mübadilleri de aynı sıkıntıları çekmiştir antlaşma gereği tasfiye talepnameleri hazırlanarak bıraktıkları mallar kayıt altına alınmış ve gittikleri yerlerde de kayıtlı ona göre mal alınmıştır sizin dediğiniz gibi değil bakın doğruyu öğrenmiş oldunuz dedim sonuç röportaj yapmadan gittiler onun için diyorumki mübadiller önce kim olduklarını doğru yerlerden öğrenip bilgi sahibi olsun ona göre kendilerini ifade etsinler.